zaterdag 24 augustus 2013

Hypotheek

Laatst kregen we bericht van de verzekeringsmaatschappij dat wij onze 2 woekerpolissen beter om kunnen zetten naar een andere beleggingspolis. Die zou minder kosten hebben. Ik ben toen bij mijn hypotheek-tussenpersoon geweest. Niet omdat ik wilde omzetten,  maar omdat ik nu eindelijk van die 2 polissen af kan. Er zit nu eindelijk een beetje waarde in waar je wat aan hebt.
Wij hebben onze hypotheek een aantal jaar geleden afgesloten, en toen mocht je nog aflossingsvrij. We hebben wel een deel dat gegarandeerd oplevert wat er mee opgebouwd moet worden, maar het grootste deel is aflossingsvrij.


We gaan nu de polissen laten uitkeren, die worden gebruikt om een deeltje af te lossen, en er wordt een deel omgezet naar annuiteiten. We houden dat nog wel een groot deel aflossingsvrij, anders werd het veel te duur, maar met de nieuwe constructie wordt er dus een deel afgelost EN het scheelt elke maand € 45,=!
Ik vroeg of het ook veel scheelde in belastingteruggaaf omdat het maandelijkse rentebedrag ook afneemt, maar dat is gelukkig minimaal. Anders zou het brutobedrag wel lager zijn en het nettobedrag niet. Ook brengt deze omzetting geen taxatie- en notariskosten met zich mee, gelukkig. Wel een bedragje aan boeterente vanwege te veel aflossen in 1 jaar. Nu nog even afwachten wanneer het allemaal geregeld is, de maatschappijen lopen allemaal wat achter schijnt het....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten